Ciupercile

Ciupercile
AJUTA: sistemul imunitar, inima si circulatia, sistemul nervos, sistemul respirator.
ENERGIE / portie standard : 5 kcal
Bogate in proteine, vitamina B12 si vitamina E
Bune pentru vegetarieni si vegani, in curele de slabire, in tratarea depresiei si anxietatii.
Trebuie consumate proaspete (crude in salate, usor inabusite sau adaugate in supe, fripturi si in caserole) sau uscate (spalate bine, inmuiate si folosite ca cele proaspete.
ATENTIE! Daca mergeti la cules de ciuperci, trebuie sa aveti la indemana o carte de specialitate si sa consultati un expert inainte sa le consumati.

La fel ca trufele, ciupercile sunt variantele comestibile de fungi – ciupercile apar deasupra solului, iar trufele in pamant. Bineinteles, nu toate ciupercile sunt comestibile, unele dintre ele fiind foarte ortravitoare, altele nedigerabile.
Relatia noasta cu ciupercile este indelungata si fascinanta. Egiptenii credeau ca sunt un dar oferit de zeul Osiris, iar cei din Roma antica considerat ca provin din fulgerul aruncat de Jupiter in timpul furtunilor – ceea ce explica oarecum aparitia neasteptata ca prin magie.

Ciuperci trufe

Ciuperci Trufe

Atestari ale ciupercilor exista inca din vremea dinastiei chineze Chow, care dezvaluie ca ciupercile se foloseau deja de acum 3000 de ani, atat ca hrana, cat si ca medicament. Cercetatorii cred ca folosirea ciupercilor dateaza de cel putin 3000 – 4000 de ani. In unele parti ale Americii de Sud se intrebuinteaza de mult ciuperci magice in ceremonii religioase, datorita efectului lor halucinogen recunoscut.

Oricare ar fi istoria lor, este sigur ca trebuie sa consumam mult mai multe ciuperci decat de obicei. Ele sunt o sursa buna de proteine de calitate, usor digerabile, prezente intr-o concentratie mai mare decat in alte legume. Daca nu sunt prajite in unt, ciupercile au foarte putine calorii (55 kcal/100g). Ciupercile mai contin si vitamine B, mult fosfor si o cantitate mare de potasiu.

Ceea ce uimeste este insa continutul de vitamina B12. Multe carti de specialitate spun ca ciupercile nu contin aceasta vitamina importanta, insa cea mai recenta cercetare dezvaluie ca ciupercile proaspete au 0,32 – 0,65 mg per gram de vitamina B12. Acelasi lucru este valabil si pentru vitamina E, listata cu zero in mai multe carti despre ciuperci. Din nou, cercetarile moderne dezvaluie ca majoritatea ciupercilor sunt o sursa bogata in aceasta substanta nutritiva esentiala, 100g oferind peste necesarul minim zilnic recomandat. Continutul de zinc din ciuperci poate fi de ajutor in tratarea depresiei si a anxietatii.

Deficienta zincului poate reprezenta un factor major al aparitiei depresiei, antidepresivele urmarind tocmai sa intrevina in reglarea cantitatii de zinc si remedierea problemei. Ciupercile uscate au in general o aroma mult mai puternica decat cele proaspete. Desi sunt destul de scumpe, soiurile italienesti, japoneze/chinezesti si frantuzesti sunt astazi mult mai disponibile. Porcini, de exemplu, sunt ciuperci rotunde cu o aroma asemanatoare cu cea a carnii. Majoritatea speciilor uscate trebuie inmuiate inainte de a fi preparate, deci clatiti-le bine sub apa de la robinet, apoi introduceti-le in apa fiarta si lasati-le acoperite cel putin jumatate de ora. Nu aruncati apa in care ati inmuiat ciupercile – apa este un ingredient aromat pentru supe si fripturi.

Ciuperci porcini

Ciuperci porcini



Cercetatorii in alimentatia moderna sunt interesati indeosebi de ciupercile orientale, deoarece soiurile shiitake, reishi si maitake sunt intrebuintate de mult in medicina traditionala din China si Japonia. Shiitake sunt un remediu traditional chinezesc pentru tratarea slabiciunii functiei imunitare. Despre ciupercile reishi se crede ca promoveaza longevitatea si ajuta la tratarea bolilor ficatului, a hipetensiunii arteriale si a astmului. Ciupercile maitake se mai intrebuinteaza in tratarea cancerului si a hipertensiunii arteriale si pentru intarirea sistemului imunitar.

ALIMENT MINUNE

Doua sau trei ciuperci mici si rotunde sau o ciuperce de camp mare ofera necesarul de vitamina B12 pentru intreaga zi, care este vital pentru vegetarieni si, cu atat mai mult, pentru vegani, deoarece vitamina B12 se gaseste mai rar.

email

One thought on “Ciupercile

Lasă un răspuns