Orezul

orezul
AJUTA: sistemul digestiv, inima si circulatia.
Orezul brun
ENERGIE / portie standard: 212 kcal
Orezul alb
ENERGIE / portie standard: 248 kcal
Bogate in proteine.
Recomandat celor cu boala celiaca, deoarece nu contine gluten.
Util in caz de diaree.

Timp de secole, orezul a fost alimentul de baza al Orientului, unde furniza o nutritie adecvata. Are un continut scazut de grasimi, furnizeaza proteine si majoritatea vitaminelor B, insa nu si vitaminele A, C sau B12. De obicei, se servea orez brun, care contine toate substantele nutritive din samanta si din straturile exterioare ale bobului, insa, odata cu tehnicile moderne de morarit si cu producerea orezului alb, cele mai multe vitamine B (mai ales tiamina) s-au pierdut. Oparirea orezului inaintea prelucrarii impinge unele vitamine inapoi in bob si reduce pierderea de tiamina la aproximativ 40% in loc de 80%.

Orezul brun fiert simplu este un leac popular universal pentru diaree, la fel ca si apa in care este fiert. Iar orezul fiert amestecat cu mere pasate este recomandat de unii doctori europeni ca ajutor la scaderea tensiunii arteriale.

Cele doua tipuri principale de orez sunt orezul cu bob lung si orezul cu bob scurt. Cel cu bob lung are lungimea bobului de aproximativ cinci ori mai mare decat latimea, in timp ce boabele scurte sunt mult mai rotunjite.

Orezul american cu bob lung se poate utiliza la majoritatea preparatelor si se gateste cel mai bine prin metoda apei fierbinti. Orezul brun se fierbe in aproximativ 30 de minute, in timp ce orezul alb in 15 – 20 de minute.

Orezul arborio este varietatea italiana folosita pentru risotto. Boabele sale mici se incheaga la fierbere si tind sa se sparga si mai mult, ducand la o textura moale si cremoasa, cu o aroma distincta picanta. Nu exista o metoda rapid pentru pregatirea unui risotto bun; trebuie sa stati langa oala, adaugand apa treptat si amestecand constant. Merita efortul.

Basmati este orezul clasic cu bob lung din bucataria indiana. Este usor aromat, cu un gust propriu, iar boabele se separa bine la preparare, fiind ideale pentru pilaf si salate. Se gateste cel mai bine prin metoda absorbtiei si fierberea dureaza 15 – 20 de minute. Orezul usor de gatit a fost preprocesat pentru a scurta timpul de preparare si trebuie gatit prin metoda absorbtiei.

Orezul japonez cu bob scurt este orezul stralucitor, savuros, servit in toate restaurantele japoneze la sfarsitul unei mese sau folosit la pregatirea otetului de orez, care se combina foarte bine cu sushi. Orezul cu bob rotund devine foarte moale la preparare. Orezul alb fierbe in 20 de minute, cel brun in aproximativ 40 minute. Budinca traditionala pregatita la cuptor este gata in aproximativ 1 ora si jumatate.

Orezul thailandez este aromat delicat cu iasomie si poate fi folosit atat in bucataria europeana, cat si in cea thailandeza. Este alt tip de orez cu bob scurt care se pregateste cel mai bine prin metoda absorbtiei.

[adrotate group="7"]

PREGATIREA OREZULUI

Metoda oparirii: Adaugati orezul intr-o oala de apa in fierbere, usor sarata. Apa multa, intr-o oala incapatoare, permite boabelor de orez sa se miste liber si sa nu se lipeasca. Fierbeti la foc mic pana este gata orezul. Strecurati si limpeziti cu apa fiarta.

Metoda absorbtiei: Aceasta metoda foloseste o anumita cantitate de apa, care este absorbita complet in momentul in care orezul este gata. Puneti in oala o masura de orez si doua masuri si jumatate de apa rece si un varf de sare. Aduceti la temperatura de fierbere, amestecati energic, acoperiti si lasati sa fiarba la foc mic timp de 15 minute. Lasati-l alte 15 minute, umfland orezul cu o furculita inainte de a fi servit.

Lasă un răspuns