Hipercolesterolemie

Tratarea colesterolului

Principalele trei locuri in care cel mai probabil sa gasiti reziduuri sunt in canalizare, in motorul masinii si in arterele dvs. Primele va vor bloca chiuveta, urmatoarele va vor bloca deplasarea – iar ultimele, viata. Pentru a impiedica arterele sa se astupe – sau pentru a le curata daca deja au probleme – va trebui sa scadeti cantitatea de colesterol.

Dar nu tot colesterolul este rau. LDL-colesterolul (Low Density Lipoprotein – lipoproteine cu densitate scazuta) este cel „rau”, iar HDL-colesterolul (High Density Lipoprotein – lipoproteine cu densitate mare) este cel „bun, care ajuta la inlaturarea primului tip de sange. Deseori sunt suficiente doar modificari ale dietei si stilului de viata pentru a reduce colesteroul pana la un nivel sanatos.

DIN CE CAUZA APARE HIPERCOLESTEROLEMIA?

In interiorul arterelor dvs, a avut loc o schimbare periculoasa in ceea ce priveste echilibrul substantelor grase din circulatie. Exista prea mult colesterol „rau”, denumit si LDL-colesterol. Acesta este tipul de colesterol care va blocheaza arterele si mareste riscul aparitiei accidentului vascular cerebral sau infarctului de miocard. In acelasi tip, probabil ca nu aveti suficient colesterol „bun”, cunoscut ca HDL-colesterol. Acestea sunt molecule care actioneaza ca tomberoane mobile „carand” LDL-ul la ficat pentru a fi eliminat.

ELIMINATI GRASIMILE „RELE”

– Eliminati cat mai multa grasime saturata posibil din dieta dvs, ceea ce inseamna sa consumati doar carne slaba si lactate (unt, lapte, inghetata, branza si iaurt) degresate. Renuntati la carnea procesata, de exemplu la salam, carne de vita din conserva sau placinta cu carne de porc.

– Verificati ca alimentele pe care le consumati sa nu contina ulei de palmier sau ulei de cocos, care sunt foarte bogate in grasimi saturate procesate, mai ales in biscuiti si prajituri.

– Alte tipuri de grasimi, denumite acizi grasi trans, ar trebui evitate pe cat de mult posibil. Acestia sunt produsi prin hidrogenarea uleiurilor vegetale pentru a obtine un produs solid, cum ar fi margarina. Au acelasi efect asupra nivelului de colesterol ca si grasimile saturate. Multe produse cumparate din magazine, cum ar fi prajituri, biscuiti, snacksuri – si chiar painea – sunt extrem de bogate in astfel de grasimi. Pentru identificarea lor, cautati cuvantul „hidrogenat” pe lista de ingrediente.

– Mancati mai mutle fructe si legume proaspete, precum si cereale integrale. Aceasta este cea mai simpla metoda de a va simti satui pe masura ce reduceti cantitatea de carne si alte alimente grase. Pe langa cantitatea redusa de grasimi si lipsa colesterolului, alimentele de origine vegetala contin multe fibre care ajuta la scaderea colesterolului, precum si vitamine si antioxidanti care sunt benefici pentru inima.

– Daca va place carnea rosie, incercati carnea de vanat. Acest tip de care are o fractiune din grasimea unui animal de ferma care este vandut apoi in supermarket-uri. De fapt, cantitatea de grasimi continuta este la fel de scazuta ca si in peste. Prin procesul de marinare se imbunatateste gusutul acestui tip de carne.

MANCATI MAI MULTE GRASIMI BUNE

– Numeroase studii au aratat ca uleiul de masline nu numai ca reduce cantitatea de LDL-colesterol, dar o si mareste pe cea de HDL. Un studiu a aratat ca persoanele care au consumat doua linguri de ulei de masline zilnic au avut o cantitate mai scazute de LDL-colesterol in mai putin de o saptamana. Folositi-l la painea de usturoi, sosuri de salata, in loc de margarina si in loc de alte uleiuri atunci cand gatiti.

– Mancati fructe oleaginoase. Ele contin cantitati mari de grasimi nesaturate sanatoase, inclusiv acizi grasi omega-3. Nucile si migdalele par a fi indeosebi bune pentru scaderea LDL-colesterolului. Mancati cateva in fiecare zi si observati cum scade nivelul colesterolului. Dar acestea au si multe calorii, asa ca trebuie sa le mancati in loc de – si nu impreuna cu – alte gustari.

– Mancati un avocado pe zi si cantitatea de LDL-colesterol s-ar putea reduce cu pana la 17%. Asemeneaa fructelor oleaginoase, avocado este bogat in grasimi (si, implicit, in calorii), dar in general sunt grasimi nesaturate.

– Folositi unt de arahide. Are multe calorii, dar marea majoritate a grasimilor pe care le contine sunt nesaturate.

PESCUTII ACIZI GRASI OMEGA-3

– Pestele reprezinta mult mai mult decat doar un inlocuitor pentru carnea de vita. El contine acizi grasi omega-3, care scad LDL-colesterolul din sange. Incercati sa mancati peste de trei ori pe saptamana – chiar daca este vorba de sardine sau sardele. Cel mai bine este sa mancati macrou proaspat, ton sau somon, care sunt foarte bogati in acizi grasi omega-3. Interesant este faptul ca tonul la cutie isi pierde toate uleiurile benefice in timpul procesarii, desi sardinele la cutie si alti asemenea pesti nu.

– In cazul in care chiar detestati pestele, puteti lua suplimente cu ulei de peste care contin atat EPA, cat si DHA (doua tipuri de acizi grasi omega-3). Luati 1000mg de doua ori pe zi.

– Gatiti cu ceapa – in special ceapa rosie. Aceasta este bogata in compusi cu sulf, care cresc nivelul de HDL-colesterol, plus un antioxidant denumit quercetina care elimina LDL-colesterolul. Culoarea rosie este data de antioxidanti benefici numiti flavonoide.

Semintele de in sunt o sursa foarte bogata de acizi omega-3 si fibre. Pisati semintele si adagati-le la iaurt sau cereale pe care le consumati la micul dejun. Un studiu a aratat ca doua linguri de seminte pisate pe zi, reduc cu 18% LDL-colesterolul. In cazul in care cumparati seminte intregi, macinati-le inainte de a le consuma deoarece in caz contrar vor trece prin organismul dvs. fara a fi digerate.

– Fulgii de ovaz sunt o sursa bogata de fibre solubile, care formeaza un fel de gel in intenstinul dvs pentru a reduce absorbtia grasimilor pe care le mancati.

– Alte surse bune de fibre solubile sunt prunele, orzul, fasolea, vinetele si sparanghelul.

– Adaugati fibre solubile la dieta dvs. cu ajutorul semintelor de psyllium. Acestea sunt vanduta la magazinele cu produse naturiste si in farmacii. O lingura de seminte macinate este echivalenta cu un castron de fulgi de cereale. Adaugati-le in macare sau sucuri naturale (se deschide intr-o noua fereastra). Cercetarile au aratat ca 10g de seminte de psyllium consumate pe zi timp de opt saptamani scad cantitatea LDL-colesterol cu 7%.

– Sucul de portocale proaspat stors sau cutie poate imbunatati echilibrul colesterolului. Participantii la un studiu recent care au baut trei pahare de suc pe zi timp de o luna si-au imbunatatit nivelurile de HDL-colesteril cu 21% si a scazut raportul colesterol „rau” / colesterol „bun” cu 16%.

– Alcoolul – indiferent de bautura pe care o consumati, creste nivelul de colesterol „bun”. Moderat inseamna o unitate pe zi pentru femei si doua pentru barbati. Daca beti mai mult decat e obicei, efectele rele le vor depasi cu mult pe cele bune. Vinul rosu ofera beneficii aditionale sub forma de antioxidanti puternici, care provin din pigmentii din coaja strugurilor. (O unitate de alcool este masura din baturi, un pahar mic de vin sau 250 ml de bere.)

– Luati-va doza zilnica de usturoi – fie un catel proaspat sau tablete de usturoi. Usturoiul contine un compus denumit alicina, care este responsabil pentru efectul de scadere a colesterolului.

– De patru ori pe zi, luati capsule cu ghimbir. Doza normala este de 100 – 200 g. Studiile sugereaza ca acesti compusi cu ghimbir ajuta la reducerea absorbtiei si cresterea eliminarii de LDL-colesterol.

Incercati si soia



Pentru a face un milkshake folositor pentru reducerea colesterolului, amestecati cu blenderul doua linguri de seminte. Adaugati ceva fructe de padure proaspete sau inghetate. Proteinele din soia si seminte ajuta la reducerea LDL si cresterea HDL-colesterolului, in timp ce fructele adauga fibre.

email

Lasă un răspuns