Hipertensiune arteriala

hipertensiune-arteriala

Jumatate din persoanele care sufera de hipertensiune arteriala nici nu stiu acest lucru. Dintre cei care totusi stiu, aproximativ sapte din zece nu tin problema sub control. Asa ca daca nu aveti idee care este tensiunea dumneavoastra arteriala, cereti medicului de familie sa o verifice. Daca deja v-a fost diagnosticata boala, urmati sfaturile pe care vi le-a da specialistul. Pietrele de temelie ale tratamentului sunt exercitiile si schimbarile de dieta. Chiar daca medicul v-a prescris medicamente pentru subtierea sangelui, cateva modificari ale stilului de viata sunt esentiale.

Ce este in neregula?

O tensiune arteriala ridicata inseamna ca inima munceste mai mult decat ar trebui pentru a putea pompa sangele din organism, iar arterele sunt supuse permanent stresului. Acest lucru este riscant. Daca nu va micsorati tensiunea, aveti un risc crescut de accident vascular cerebral, infarct miocardic, boli renale si alte afectiuni potential mortale.

Se considera ca aveti tensiunea arteriala ridicata (hipertensiune) atunci cand presiunea sistolica (numarul mai mare) este de cel putin 140, iar presiunea diastolica este 90 sau mai mult.

TRATAMENT HIPERTENSIUNE ARTERIALA

Abordati problema inca din bucatarie

– Studii din SUA au aratat ca dieta DASH (Dietary Approches to Stop Hipertension) este foarte eficienta pentru scaderea presiunii arteriale. Dieta se bazeaza pe: putine grasimi saturate si colesterol, multe fructe, legume, cereale integrale si produse lactate degresate. O dieta bazate pe aceste principii poate avea rezultate pozitive – o reducere a tensiunii – iar asta in doar doua saptamani.

– Reduceti aportul de sare. Daca mancati prea multa sare, organismul retine multa apa. Efectul este asemanator cu adaugarea a mai mult lichid intr-un balon deja plin cu apa: cresterea presiunii. In cadrul studiului DASH, cercetatorii au descoperit ca cea mai mare scadere a tensiunii s-a inregistrat atunci cand bolnavul urma dieta DASH si se limita la doar 1500 mg de sodiu pe zi, ceea ce inseamna mai putin de jumatate de linjurita de sare pe zi.

– Chiar daca nu adaugati sare la mancarurile pe care le gatiti sau la masa, s-ar putea sa consumati totusi multa sare „ascunsa”, in special din cauza snacksurilor, supelor la cutie si produselor din carne. Asa ca inainte de a cumpara astfel de produse cititi cu atentie compozitia de pe ambalaj. Cautati supe si biscuiti cu putina sare, iar conservele de fasole sau alte preparate conservate in saramura trebuie spalate inainte de folosite.

– Incercati sa va preparati singuri painea. Daca aveti o masina de facut paine, va ia mai putin de cinci minute pe zi pentru a pune toate ingredientele acolo si doua ore mai tarziu painea este gata. De ce sa va obositi? Pentru ca in mare majoritate a magazinelor se gaseste paine cu multa sare si nu puteti controla cata sare sau cate grasimi sunt intr-un produs comercial. Si este delicioasa si face casa sa miroasa frumoas.

Alte recomandari de dieta

– Chiar daca nu urmati o dieta specifica, veti observa beneficii majore daca mancati multe fructe si legume proaspete – crude sau gatite. Scopul este sa mancati cinci portii de frucet si legume pe zi – sau chiar mai multe daca puteti. Fructele si legumele sunt o sursa importanta de potasiu, magneziu si fibre – toate fiind de ajutor pentru mentinerea sanatatii arterelor.

– Terciul de ovaz este bun din doua motive – ajuta la scaderea tensiunii arteriale, dar si a colesterolului dupa cum arata unele studii. Efectele sale benefice par a veni de la o forma de fibre solubile denumita beta-glucan. Daca incepeti fiecare zi cu un castron de terci, tensiunea arteriala va scadea.

– Reduceti alcoolul. Cei care consuma alcool in cantitate mare tind sa aiba hipertensiune arteriala. Daca beti alcool, limitati-va la un pahar pe zi pentru femei, sau doua daca sunteti barbat, adica jumatate de halba de bere normala, un pahar mic de vin sau o masura de bauturi spirtoase.

Scapati de kilogramele in plus

Atunci cand carati kilogramele in plus va fortati inima sa pompeze mai tare. Din acest motiv, tensiune arteriala creste direct proportional cu greutatea corporala. Daca sunteti supraponderal, slabirea cu cinci kilograme poate duce la o scadere semnificativa a tensiunii arteriale.

Eliminati tigarile

Daca fumati, renuntati acum. Compusii din fumul de tutun rigidizeaza arterele, iar nicotina din tigari produce constrictia vaselor. Acest lucru este daunator pentru toata lumea, dar in special pentru cei cu hipertensiune arteriala.

Faceti miscare

De cel putin trei ori pe saptamana – de preferat de cinci ori – faceti 30 de minute de exercitii fizice energice. Acest sfat s-ar putea sa para anormal de oferit pentru ca marea majoritate a exercitiilor cresc tensiunea arteriala. Dar atunci cand faceti exercitii in mod regulat, va mentineti tensiunea de repaus la nivel normal. Alergatul, mersul vioi, ciclismul si inotul sunt alegeri excelente.

TRAFICUL – O CAUZA A HIPERTENSIUNII ARTERIALE

Cu totii stim ca mersul cu masina in trafic aglomerat este obositor si ne creste nivelul de stres. De fapt, intr-un recent studiu german se sugereaza ca doar zgomotul traficului poate creste foarte mult tensiunea arteriala. Studiul realizat pe 1700 de subiecti, de catre Institutul Robert Koch din Berlin a aratat ca oamenii care traiesc in zone cu trafic intens au o probabilitatea de doua ori mai mare de a suferi de hipertensiune arteriala decat aceia care locuiesc pe strazi linistite.

Cautati linistea

Luati-va un animal de companie. Fie ca este vorba de iesitul la plimbare cu cainele, statul cu o pisica pe genunchi sau chiar privitul linistit la un acvariu cu pesti, s-a demonstrat ca interactiunea cu animalele scade considerabil tensiunea arteriala.

Invatati sa meditati. Aceasta nu este o prostie New Age. Cercetarile au aratat ca meditatia chiar influenteaza tensiunea arteriala, se pare prin micsorarea cantitatilor de hormoni de stres din organism. Pentru a incepe, alegeti un cuvant simplu sau o fraza asupra careia sa va concentrati. Inchideti ochii si relaxati-va toti muschii. Respirand incet si relaxat, repetati cuvantul sau fraza de fiecare data cand expirati. Pe masura ce faceti asta, incercati sa adoptati o atitudine pasiva. Nu incercati sa evaluati daca sunteti relaxat sau o duceti bine – concentrati-va doar asupra cuvantului sau respiratiei. Faceti asta o data sau de doua ori pe zi, timp de 20 – 30 de minute.

– A avea un hobby cum ar fi gradinaritul, cantatul la un instrument muzical sau cusutul ar putea fi la fel de benefic ca si meditatia.

Suplimentati-va eforturile

Luati magneziu. Acest mineral ajuta la relaxarea tesutului muscular neted care captuseste vasele de sange, permitandu-le sa se dilate. Magneziul este eficient in special la reducerea hipertensiunii asociate cu sarcina. Cautati un supliment de magzneiu sub forma de citrat sau glconat de magneziu, care au un efect mai bland asupra tractului digestiv. Daca luati magneziu, fiti sigur ca luati si calciu – dar luati suplimentele la cel putin doua ore distanta pentru o absorbtie maxima. Dozele recomandate sunt de 400 mg de magneziu si 1000 mg de calciu.

– Luati 100 – 150 mg de extract de gherghine (standardizat sa contina 1,8 % vitexina). Aceasta planta este folosita de mult timp pentru a dilata arterele. Pare a functiona prin interferarea cu o enzima (enzma de conversie a angiotensinei, ECA) care contracta vasele. Daca luati medicamente pentru hipertensiune arteriala, intrebati medicul inainte de a va administra aceasta planta. Ar putea sa dureze cateva saptamani sau luni pana cand substabta se acumuleaza in organism si apar efectele.

Usturoiul ajuta la scaderea hipertensiunii, desi nu se cunoaste inca de ce. Unii specialisti recomanda consumul unui catel proaspat de usturoi pe zi. Altii sfatuiesc sa se ia concentrat uscat echivalent a 4 g zilnic. Daca optati pentru suplimente – alegeti capsulele protejate enteric pentru cele mai bune rezultate.

Suplimentele cu ulei de peste va imbunatatesc aportul de acizi grasi omega-3. Acesti acizi impiedica productia de substante cum ar fi prostaglandinele, care ingusteaza arterele. Aceste grasimi „bune” pot proveni de la pestii grasi cum ar fi macroul si somonul; un supliment normal contine aproximativ 1000 mg. Luati doua doze pe zi pentru a eficientiza circulatia sanguina si pentru a scadea tensiunea arteriala. Sau luati o lingura de ulei din seminte de in pe zi, amestecati in suc sau in sosul de salata.



Ar trebui sa-mi sun medicul?

Daca ati fost diagnosticat cu hipertensiune arteriala, sunati-va medicul imediat daca aveti: cefalee cronica, palpitatii, dispnee, oboseala, epistaxis, vedere incetosata, paliditatea fetei, urinare frecventa sau tiuit in urechi. Aceste simptome sugereaza ca tensiunea arteriala nu este corespunzator controlata si este recomandat sa sunati medicul de familie pentru a va oferi ajutorul si sprijinul dorit.

email

Lasă un răspuns